Nikotin a függőségben és a nikotinpótló kezelésben

Tények a nikotinról és a nikotinpótló terápiáról

Mindannyian tisztában vagyunk a dohányzás veszélyeivel, de vajon mekkora szerepe van a nikotinnak a függőség kialakulásában, és vajon tényleg a nikotin a cigaretta legkárosabb összetevője? Oszlassuk el a nikotinnal és a nikotinfüggőséggel kapcsolatban keringő tévhiteket, és lássuk a tényeket!

  • A nikotin nem rákkeltő.
    Nem bizonyított, hogy a nikotin rákkeltő lenne.
  • Nem a nikotin okozza a dohányzással összefüggő megbetegedéseket.
    A dohányzás köztudottan rákot okoz, emellett összefüggésben van a krónikus tüdőbetegség, valamint szívbetegségek és egyéb rendellenességek kialakulásával. A káros hatások nagy részéért nem a nikotin, hanem a dohányfüstben található további méreganyagok felelősek.
  • A nikotin nem színezi sárgára az ujjakat és a fogakat
    A cigarettában lévő kátrány okozza a nem esztétikus, sárgás elszíneződést az ujjakon és a fogakon, nem a nikotin.
  • A nikotinpotló terápia nem helyettesíti az egyik függőséget a másikkal.
    A dohányzáshoz képest a nikotinpotló terápia alacsonyabb nikotinadagot jelent, amely ráadásul lassabban, szabályozott módon jut a szervezetbe.
  • Az nikotinpótló terápia nem "gyógymód" a dohányzásra.
    A nikotinpótló termékek, mint például a NICORETTE®, nem szüntetik meg a dohányzást, és nem fogják Önt varázsütésre egyik napról a másikra erős dohányosból nemdohányzóvá változtatni. Sokat segítenek azonban a dohányzásról való leszokásban.
    Az nikotinpótló terápia során nikotin jut a véráramba, sokkal kevesebb azonban, mint amekkora mennyiség et a cigaretta tartalmaz – ráadásul kátrány, szén-monoxid és egyéb káros kémiai anyagok nélkül. A terápia enyhíti a nikotin iránti a sóvárgást. Természetesen a leszokáshoz továbbra is szükség lesz az Ön elhatározására és akaraterejére.

*A. Starek, I. Podolak „Rakotwórcze działanie dymu tytoniowego” Roczn. PZH 2009, 60, Nr 4, 299 - 310

A dohányzásról való leszokás egészségügyi előnyei

A dohányzásról való leszokás előnyei

Már a leszokást követő első órában érezni fogja az egészségre gyakorolt pozitív hatásokat[1]. Tudja meg, mi történik a szervezetével, miután abbahagyja a dohányzást.

[1]Forrás: WHO; https://www.who.int/news-room/q-a-detail/health-benefits-of-smoking-cessation